Τα drones και η τέχνη της αεροφωτογράφησης & αεροβιντεοσκόπησης


Εκατό drones υψώθηκαν στον ουρανό του Λιντς στην Αυστρία, για να εγκαινιάσουν την έναρξη του περυσινού φεστιβάλ Ars Electronica, που κάθε χρόνο δίνει τον τόνο στον χώρο όπου συναντιούνται η τέχνη και η τεχνολογία. Πάνω από τον Δούναβη τα drones «χόρευαν» στον ρυθμό της μουσικής και επιβεβαίωσαν αυτό που όλοι υποψιάζονται: τα drones ήρθαν για να μείνουν.

«Είναι ένα ανεξερεύνητο καλλιτεχνικό πεδίο», λέει στην «Κ» ο φωτογράφος Σάκης Γιούμπασης. Ο Θεσσαλονικιός φωτογράφος άρχισε να πειραματίζεται με τα drones πριν από τρία χρόνια στις διακοπές του στο Βερολίνο και σήμερα ειδικεύεται στην αεροφωτογραφία τοπίου με drones. «Στο Βερολίνο αγόρασα το πρώτο μου drone, ένα αρκετά φθηνό και μικρό μηχάνημα στο οποίο ενσωμάτωσα μια μικρή ψηφιακή μηχανή. Δεν μπορούσα να δω τι φωτογράφιζα αλλά μου άρεσε το αποτέλεσμα και αποφάσισα να ασχοληθώ περισσότερο», σημειώνει.

Οπως και στον δρόμο

Σήμερα «πιλοτάρει» ένα επαγγελματικό «Phantom 3» της DJI με κάμερα των 12 megapixel και δυνατότητα δημιουργίας βίντεο υψηλής ποιότητας 4Κ και με αυτό αποτύπωσε τις φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης που συμπεριλαμβάνονται στο νέο λεύκωμα «Θεσσαλονίκη καθέτως», το οποίο εξέδωσε πρόσφατα η αντιδημαρχία Τουρισμού σε συνεργασία με το γερμανικό προξενείο. «Στην αρχή οποιαδήποτε εικόνα που προέρχεται από ένα διαφορετικό οπτικό πεδίο είναι εντυπωσιακή. Μετά προσπαθείς να δημιουργήσεις ένα όμορφο και ενδιαφέρον όπως και με τη μηχανή σου στον δρόμο», τονίζει ο κ. Γιούμπασης.

Τα τελευταία χρόνια τα drones ή ελληνιστί «Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» έχουν κατακτήσει τους ελληνικούς αιθέρες, δημιουργώντας νέες προοπτικές στην αεροφωτογραφία, η οποία έγινε πλέον προσιτή και στους ερασιτέχνες φωτογράφους. Ο χειρισμός τους είναι σχετικά εύκολος και η σύνδεση της κάμεράς τους με ένα τάμπλετ επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο τις εικόνες που αποτυπώνουν. «Η αεροφωτογράφιση και η αεροβιντεοσκόπηση υπήρχαν ανέκαθεν με χρήσεις κυρίως τοπογραφικές και γεωγραφικές αλλά και με εφαρμογές σε κινηματογραφικές και διαφημιστικές παραγωγές. Μέχρι πρότινος αυτά γίνονταν με τη χρήση ελικοπτέρων, αεροπλάνων ή αερόστατων με τεράστιο κόστος χρήσης και εξειδικευμένο προσωπικό. Με την τεχνολογική εξέλιξη των ΣμηΕΑ αυτό έγινε εφικτό από τον καθένα και είναι πιο οικονομικό και δεν απαιτεί από τον χρήστη να είναι γνώστης μιας τεράστιας αεροπορικής γλώσσας και φιλοσοφίας πέραν των βασικών αεροπορικών αρχών», λέει στην «Κ» ο Τάσος Φύτρος της εταιρείας αερολήψεων «Flying Dog».

Μεγάλες δυνατότητες

Ως ένα φωτογραφικό μέσο με μεγάλες δυνατότητες περιγράφει τα drones ο Αργεντινός φωτογράφος Εστεμπάν Παστορίνο Ντίαζ, ένας από τους σύγχρονους πρωτοπόρους της αεροφωτογραφίας με το μη επανδρωμένο του αεροσκάφος: έναν χαρταετό. «Το 2001 δεν υπήρχαν ασύρματες βιντεοκάμερες και οι ψηφιακές μηχανές δεν είχαν τόσο καλή ποιότητα όσο οι αναλογικές. Με μια συμβατική κάμερα ήμουν “τυφλός” μέχρι να εμφανίσω τις εικόνες. Δεν μπορούσα να δω τις φωτογραφίες που τραβούσα αλλά αυτό συνδέεται με τη φιλοσοφία μου για τη φωτογραφία ως κάτι που μπορεί να επεκτείνει την οπτική μας αντίληψη παρά ως μέσο που αποτυπώνει ένα κομμάτι της πραγματικότητας. Πάντα υπήρχε το στοιχείο της έκπληξης όταν εμφάνιζα το φιλμ», λέει στην «Κ».

Ο κ. Παστορίνο πέρασε ένα καλοκαίρι στην Ελλάδα ως resident artist του Φωτογραφικού Κέντρου Σκοπέλου και αποτύπωσε το νησί με την ιδιαίτερη τεχνική του, δίνοντας μια αίσθηση «μακέτας» στις εικόνες με κεκλιμένους φακούς. Οι εικόνες των drones είναι εκπληκτικές, επισημαίνει, κάτι που θεωρεί ταυτόχρονα πλεονέκτημα και μειονέκτημα «αν ο φωτογράφος μείνει μόνο στην επιφάνεια, εκμεταλλευόμενος τις οπτικές δυνατότητες του μέσου και δεν το εξερευνήσει σε βάθος».

Ομως τα drones δεν απογειώνονται μόνο για καλλιτεχνικούς σκοπούς ή αμιγώς κινηματογραφικές παραγωγές. Η προσιτή τιμή και ο εύκολος χειρισμός τα έφερε κοντά στην εκκλησία και η χρήση τους –ειδικά η βιντεοσκόπηση– σε γαμήλιες τελετές είναι η τελευταία τάση στη φωτογράφιση γάμου, ενώ στο εξωτερικό αναπτύχθηκε μια καινούργια αγορά για τους VIP πελάτες μεγάλων τουριστικών γραφείων. Με μερικές εκατοντάδες ευρώ ή δολάρια παραπάνω, εξειδικευμένοι φωτογράφοι αναλαμβάνουν την «κάλυψη» των διακοπών τους με εναέρια και «επίγεια» μέσα όπως αναφέρει πρόσφατο δημοσίευμα των New York Times. Με αυτόν τον τρόπο οι πελάτες τους απολαμβάνουν τις διακοπές τους χωρίς το άγχος των φωτογραφικών αναμνήσεων, ενώ το επόμενο πρωινό βρίσκουν στο μέιλ τους δεκάδες φωτογραφίες έτοιμες να τροφοδοτήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 22/01/2017

Ετικέτες
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.