O Βασίλης Βαμβακούσης μιλάει για το όραμα της Drone Aviation


Συνέντευξη στο impossible.works

Συναντηθήκαμε με τον Βασίλη Βαμβακούση, ο οποίος έχει πρόσφατα δημιουργήσει το Drone Aviation, μια εταιρεία που ως σκοπό έχει τόσο τη σχετική παροχή υπηρεσιών όσο και την απαραίτητη, όπως όλα δείχνουν, στοιχειώδη επιμόρφωση γύρω από τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων και πολυλειτουργικών αυτών πετούμενων.

Με καταγωγή τη Σαντορίνη, σπουδές στη Μηχανική Περιβάλλοντος και τη Μηχανολογία και εξειδίκευση στον στρατό ως αξιωματικός αεροπορίας, ασχολήθηκε από μικρό παιδί με οτιδήποτε μηχανοκίνητο πετά, είχε αρχικά βρεθεί στην Κύπρο ως ερευνητικός συνεργάτης στο ΤΕΠΑΚ. 

Σήμερα είναι ο ιδρυτής και CEO του Drone Aviation με γραφεία στην Αθήνα και στη Λεμεσό.
«Οι περισσότεροι άνθρωποι που πετάνε drones δεν έχουν ασχοληθεί πολύ με την έννοια της αεροπορίας και έχουνε σημαντικές ελλείψεις γνώσεων ως προς τον τρόπο που λειτουργεί αυτή η βιομηχανία. Μια βιομηχανία εκατό και κάτι χρονών, η οποία έχει συγκεκριμένους διεθνείς κανόνες που τηρούνται από όλες τις χώρες με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Ένας πιλότος, για παράδειγμα, που εκπαιδεύτηκε να πετάει στην Αγγλία ακολούθησε την ίδια εκπαίδευση όπως κι αυτός που εκπαιδεύτηκε να πετάει στην Ελλάδα, στην Κύπρο κλπ. Όλοι εκπαιδεύονται με παρόμοια προγράμματα εκπαίδευσης, αν όχι ίδια, ώστε να αποκτήσουν την ίδια κουλτούρα και φιλοσοφία και να έχουν ένα κοινό διεθνή κώδικα επικοινωνίας».

Περίπου πόσο καιρό χρειάζεται για να καταρτιστεί κάποιος;

Ο εκπαιδευόμενος αρχικά πρέπει να αποκτήσει το κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο, γι’ αυτό και η εκπαίδευση του ξεκινά με ένα διήμερο θεωρητικό μαθημάτων, το οποίο ολοκληρώνεται με την ανάλογη εξέταση. Στη συνέχεια προχωράμε στην πρακτική άσκηση, κάτι που δύναται να ολοκληρωθεί και μέσα σε μια εβδομάδα. Αυτό εξαρτάται από την εμπειρία του εκπαιδευόμενου. Πιο γρήγορα θα ολοκληρώσει την εκπαίδευση κάποιος που έχει ασχοληθεί λίγο με το αντικείμενο από κάποιον που δεν έχει ασχοληθεί καθόλου. Ολοκληρώνεται φυσικά με την ανάλογη πρακτική εξέταση, στην οποία ελέγχονται οι ικανότητες του εκπαιδευόμενου πιλότου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κινητήρας είναι μεν η καρδιά του αεροσκάφους η ψυχή του ωστόσο είναι ο πιλότος.

Όταν λέμε αεροπορία τι ακριβώς εννοούμε;

Για εμένα προσωπικά η αεροπορία δεν είναι ούτε μια βιομηχανία, ούτε μια επιστήμη αλλά μαγεία. Για τον περισσότερο κόσμο, ασφαλώς, η αεροπορία είναι η τέχνη της αεροναυπηγικής, είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η παραγωγή, η λειτουργία και τη χρήση των αεροσκαφών. Μια τέχνη με πολύ συγκεκριμένους και αυστηρούς κανονισμούς.

Από τον πιο αρχάριο πιλότο μέχρι τον πιο έμπειρο, από αυτόν που πετάει ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος μέχρι αυτόν που πετάει το Α380 της Airbus, το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο, όλοι τηρούν τους ίδιους κανονισμούς και έχουν τον ίδιο βασικό κώδικα επικοινωνίας με σκοπό να συνεννοούνται γρήγορα. Γι’ αυτό και η γλώσσα επικοινωνίας της αεροπορίας είναι τα αγγλικά, κανέναν δεν θα ακούσεις να μιλά οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.

Πες μας λίγο για το κενό που επιθυμείτε να καλύψετε.

Παρατηρήσαμε ότι οι άνθρωποι που ασχολούνται με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα ή και καθόλου για τους κανονισμούς και τον τρόπο λειτουργίας της αεροπορίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πετάνε ανεξέλεγκτα χωρίς όρια και χωρίς περιορισμούς και κυρίως να μην τηρούν τους απαραίτητους κανονισμούς ασφαλείας, τόσο για τους ίδιους όσο και για τους γύρω τους. Με την αύξηση ωστόσο των ανθρώπων που ασχολούνται με τα drones διαπιστώθηκε πως αυτό μπορεί να καταστεί επικίνδυνο και για τα επανδρωμένα αεροσκάφη. Για να μην απαγορευτεί επομένως πλήρως η βιομηχανία των drones αλλά και για να διασφαλιστεί η ασφάλεια τόσο των επανδρωμένων όσο και των μη, ορίστηκαν συγκεκριμένοι κανόνες στο ποιος, που και πως πετάει καθώς και με ποιο τρόπο γίνεται η μεταξύ μας επικοινωνία.

Στην Κύπρο & στην Ελλάδα πρόσφατα δημοσιεύτηκε ο σχετικός εθνικός κανονισμός ενώ σύντομα αναμένεται να θεσμοθετηθεί και ο αντίστοιχος πανευρωπαϊκός.

Τι προβλέπει αυτός ο κανονισμός;

Καταρχήν γίνεται διάκριση στην ελεύθερη-ανοιχτή κατηγορία και την επαγγελματική. Στην πρώτη ανήκουν ουσιαστικά οι ερασιτέχνες και η δεύτερη αφορά όσους πετάνε για επαγγελματικούς σκοπούς. Επαγγελματίας θεωρείται οποιοσδήποτε πετάει έναντι αντιτίμου.

Στην ελεύθερη κατηγορία, για παράδειγμα, επιτρέπεται να πετάνε μόνο πάνω από μη κατοικημένες περιοχές και μέχρι το ύψος των 165 ποδιών (50 μέτρα). Επίσης, το αεροσκάφος θα πρέπει να είναι ελαφρύτερο των τριών κιλών.

Στην επαγγελματική κατηγορία, από την άλλη, επιτρέπεται να πετάμε μέχρι το ύψος των 500 ποδιών (120 μέτρων) ενώ το αεροσκάφος μπορεί να έχει βάρος έως και 25 κιλά. Ανάλογα την πιστοποίηση που διαθέτει ο κάθε πιλότος μπορεί υπό προϋποθέσεις να πετάει και πάνω από κατοικημένες περιοχές.

Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει το αεροσκάφος να έχει πιστοποιητικό αξιοπλοΐας καθώς και ο πιλότος πιστοποιητικό υγείας και κατάρτιση.

Παράλληλα, το ίδιο το αεροσκάφος, ανεξαρτήτως μεγέθους και βάρους, θα πρέπει να έχει πιστοποιηθεί από τον κατασκευαστή ή κάποιον αναγνωρισμένο μηχανικό ότι μπορεί να πετάει με ασφάλεια τόσο αρχικά όσο και μετά από κάποια επισκευή. Ισχύει δηλαδή ότι και στα επανδρωμένα αεροσκάφη, όπου εάν ένα αεροσκάφος τύχει επισκευής, ο μηχανικός πιστοποιεί μέσω μιας συγκεκριμένης διαδικασίας ότι μπορεί να πετάξει ξανά.

Επίσης, οι πιλότοι των drone οφείλουν να προσκομίσουν το ίδιο πιστοποιητικό υγείας που διαθέτουν και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Για να το αποκτήσουν πρέπει να περάσουν με επιτυχία ιατρικές εξετάσεις, στις οποίες ελέγχεται τόσο η σωματική όσο και η ψυχική τους κατάσταση.

Τέλος, οι πιλότοι θα πρέπει να διαθέτουν το κατάλληλο δίπλωμα για το αεροσκάφος που πετάνε. Κάτι που προϋποθέτει θεωρητικό υπόβαθρο για την πραγματοποίηση των πτήσεων καθώς και πρακτική εξάσκηση.



«Ουσιαστικά δημιουργήσαμε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, στο οποίο προσπαθήσαμε να ενσωματώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες από τις γνώσεις που αποκτά ένας κανονικός πιλότος όταν πετάει».


«Η εταιρία μας δημιούργησε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, το οποίο έχει στηριχθεί στο πρόγραμμα εκπαίδευσης που ακολουθεί ένας πιλότος επανδρωμένου αεροσκάφους (PPL) προσαρμοσμένο στις ανάγκες των drone.

Για να το καταφέρουμε αυτό συνεργαστήκαμε με πιλότους επανδρωμένων αεροσκαφών με μερικές χιλιάδες ώρες πτήσεων. Έχουμε επίσης αναπτύξει στενή συνεργασία με εταιρίες του χώρου από την Αμερική και την Αγγλία, ώστε να μπορέσουμε να παρέχουμε στους εκπαιδευόμενους μας το απαραίτητο υλικό για την εκπαίδευση αλλά και την υποστήριξή τους με το πέρας αυτής. Στην Αμερική αντιστοιχεί το 40% περίπου της παγκόσμιας αγοράς και στην Αγγλία κάπου το 15%. Η Ελλάδα και η Κύπρος αποτελούν το 0,4% της παγκόσμιας αγοράς.

Φιλοσοφία μας είναι να συνεργαζόμαστε με μεγάλους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι έχουν πολύ ψηλά στάνταρ και στις συνεργασίες τους και στον τρόπο που δουλεύουν.

Καθώς θεωρούμε την εκπαίδευση σημαντική δεν σταματάμε να εκπαιδεύουμε το προσωπικό της εταιρίας μας σε μεγάλους οργανισμούς του εξωτερικού ώστε να έχουν πάντα τις απαραίτητες γνώσεις. Είμαστε μάλιστα από τις ελάχιστες εταιρίες που διαθέτουν επαγγελματική άδεια πτήσεων και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο.


Πες μου όσο πιο συνοπτικά μπορείς ποιο είναι το όραμα της εταιρείας.

Όραμά μας είναι να μεταδώσουμε τις αρχές και τη φιλοσοφία της αεροπορίας (Aviation) στον κόσμο που ασχολείται με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Από αυτό προέκυψε άλλωστε και το όνομα της εταιρίας μας. Καθώς βασική αρχή της αεροπορίας είναι η ασφάλεια, επιθυμούμε να εφοδιάσουμε με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες τους υποψήφιους πιλότους μας ώστε να πετάνε τα drone τους τηρώντας τους κανονισμούς με ασφάλεια.

Και αυτό πώς μπορεί να επιτευχθεί;

Με τη σωστή εκπαίδευση αποκτάς τόσο τις απαραίτητες γνώσεις όσο και τις απαραίτητες δεξιότητες που χρειάζεσαι για να πετάς με ασφάλεια. Στην αρχή μπορεί να φαίνεται κουραστικό και δύσκολο αλλά όταν εκπαιδευτείς σωστά οι πτήσεις σου θα γίνουν ευκολότερες και ασφαλέστερες. Είναι σημαντικό να μάθεις να πετάς τηρώντας τους κανονισμούς ασφαλείας, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσεις να απολαύσεις τον μοναδικό κόσμο της αεροπορίας και των drones.

«Τον εναέριο χώρο τον μοιραζόμαστε με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, οπότε πρέπει να μάθουμε να μιλούμε τους κανόνες τους».

H παρουσία της Drone Aviation στην έκθεση DRONE EXPO Greece


Ετικέτες
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.