Η εταιρία Matternet του Ανδρέα Ραπτόπουλου καινοτομεί και πρωταγωνιστεί στα logistics μέσω drones


Ο Ανδρέας Ραπτόπουλος όπως έχουμε αναφερθεί σε προυγούμενο άρθρο μας, είναι ο ιδρυτής της Matternet όπου μετά από μια μακρά διαδρομή, βρέθηκε στην Silicon Valley και απογειώθηκε με τους έλικες των drones στις ΗΠΑ.


Matternet: Παραδόσεις από drones

«Η Matternet έχει ως στόχο της δημιουργία τεχνολογίας που βασίζεται σε drones για δίκτυα logistics για μεταφορά ελαφρών αγαθών (lightweight goods). Κάνουμε έρευνα και ανάπτυξη πάνω σε πλατφόρμες, interfaces και ιπτάμενα οχήματα (quadcopters). Φτιάχνουμε λογισμικό που “τρέχει” τα drones, λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα δεδομένα μιας πτήσης» εξηγεί ο κ. Ραπτόπουλος, λίγο πριν προχωρήσει σε ένα πιο αναλυτικό παράδειγμα.


«Ας πούμε ότι θέλουμε να στείλουμε ένα πακέτο με δείγματα από ένα νοσοκομείο, π.χ. τον “Ευαγγελισμό”, στο “Ερρίκος Ντυνάν” για ανάλυση. Ο διαχειριστής (operator) υποβάλλει το αίτημα στο σύστημα, και από εκεί και το πέρα, το Matternet cloud system αναλύει τέσσερις παράγοντες, πρώτος εκ των οποίων είναι το έδαφος, βάσει δημόσια διαθέσιμων δεδομένων (πχ Google Earth) σχετικά με την ανύψωσή του σε κάθε ζώνη της περιοχής όπου γίνεται η πτήση. Δεύτερος είναι η διαμόρφωση του εναερίου χώρου: Σε όλο τον κόσμο, ο εναέριος χώρος είναι διαμορφωμένος με τον ίδιο τρόπο, και στο χαμηλότερο τμήμα του, το “class G”, δεν πετά επανδρωμένο όχημα, με την εξαίρεση ελικοπτέρων που αναλαμβάνουν αποστολές εκτάκτου ανάγκης κ.α. Οπότε τα δικά μας οχήματα πάντα πετούν σε class G και έχουμε συστήματα για να μην φεύγουν από εκεί».

Οι άλλοι δύο παράγοντες που αναλύει το σύστημα είναι η πυκνότητα πληθυσμού- «δεν θέλουμε να πετάμε πάνω από περιοχές όπου, αν είχαμε πτώση, θα προκαλούσε μεγάλη ζημιά, οπότε δεν πετάμε πάνω από μεγάλες οδικές αρτηρίες, σχολεία, πλατείες κ.ο.κ»- και ο καιρός, καθώς «για να έχεις καλή απόδοση πτήσης και να μπορέσεις να υπολογίσεις τον χρόνο άφιξης πρέπει να διαθέτεις δεδομένα καιρού σε μικρότερη κλίμακα, πχ εάν έχεις κόντρα αέρα, σου μειώνει δραματικά την εμβέλεια».


Όπως εξηγεί ο κ. Ραπτόπουλος, το cloud σύστημα (Matternet M2) αναλύει αυτά τα στοιχεία, βγάζει τη βέλτιστη δυνατή διαδρομή και δεσμεύει το κομμάτι του εναέριου χώρου που θα χρησιμοποιηθεί για αυτήν, ώστε να μη χρησιμοποιηθεί ένα άλλο όχημα. Όσον αφορά στο πώς ακριβώς γίνεται αυτή η δέσμευση, υπογραμμίζει πως η Matternet συμμετέχει σε ένα project της NASA – Unmanned Aerial Systems Traffic Management- στο πλαίσιο του οποίου υποβάλλονται δεδομένα από κάθε ενδιαφερόμενη/ δραστηριοποιούμενη εταιρεία (όπως η Amazon, η Google κ.α.) και στη συνέχεια δίνεται η άδεια για τη δέσμευση και πτήση. Όπως αναφέρει ο κ. Ραπτόπουλος, παρεμφερή projects «τρέχουν» ήδη και στην Ευρώπη, τονίζοντας παράλληλα πως «είμαστε οι μόνοι που δραστηριοποιούμαστε σε αυτό το κομμάτι του εναέριου χώρου, οπότε οι αρμόδιες αρχές δεσμεύουν τμήμα του μόνο για εμάς».

Drones και βάσεις

Η Matternet αναπτύσσει η ίδια τα drones που χρησιμοποιεί, τα οποία είναι quadcopters της κλάσης κάτω των 25 κιλών, που κινούνται αυτόνομα μέσω GPS. «Τα δικά μας είναι των 12 κιλών, με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου μέχρι δύο κιλών και εμβέλεια 20 χιλιομέτρων. Τα κατασκευάζουμε εμείς, στην Καλιφόρνια» επισημαίνει ο κ. Ραπτόπουλος.



Όσον αφορά στο πού τα drones αυτά θα προσγειώνονται, απογειώνονται και φορτίζουν, σημαντικό ρόλο στο σύστημα έχουν οι ειδικές βάσεις- πλατφόρμες προσγείωσης. «Αν υποθέσουμε ότι θέλεις να ενώσεις τα δύο νοσοκομεία, βάζεις πλατφόρμα προσγείωσης και στα δύο τους, που αναλαμβάνει και την επαναφόρτιση. Υπάρχουν αισθητήρες που καθοδηγούν το όχημα για προσγείωση ακριβείας σε επιφάνεια 1x1μ., και, όταν προσγειωθεί, έχουμε εξελίξει μια τεχνολογία που το “κλειδώνει” και μετά από μόνο του αλλάζει τη μπαταρία, παίρνοντας μια καινούρια, αφήνοντας το δέμα και συνεχίζοντας. Όσον αφορά την “παλιά” μπαταρία, αυτή επαναφορτίζεται στη βάση, η οποία, ανάλογα με την κίνηση, μπορεί να φορτίζει είτε μία είτε δέκα μπαταρίες την ώρα».


Όπως σημειώνει ο κ. Ραπτόπουλος, το πρώτο ευρωπαϊκό δίκτυο τέτοιου τύπου προορίζεται για το πρώτο εξάμηνο του 2017, σε πιλοτικό πλαίσιο. «Η εταιρεία εξελίσσει την τεχνολογία αυτή εδώ και τρία χρόνια, αρχίσαμε τον Νοέμβριο του 2013. Έχουμε κάνει πολλά πιλοτικά προγράμματα σε πολλές περιοχές του αναπτυσσόμενου κόσμου, έχουμε δουλέψει με τους Γιατρούς του Κόσμου, τη Unicef κ.α. Θεωρούμε ότι έχουμε αρκετή εμπειρία για να μπορούμε να πετάξουμε σε μια ευρωπαϊκή πόλη και να μεταφέρουμε διαγνωστικό υλικό (δείγματα) μεταξύ νοσοκομείων. Αξίζει να σημειώσουμε πως οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν μεγαλύτερη “ευελιξία” από τις ΗΠΑ σε θέματα νομικού πλαισίου. Αρχίσαμε συνεργασία με την ελβετική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και γίναμε η πρώτη εταιρεία που πιστοποιήθηκε για logistics operations με πλήρως αυτόνομα drones. Επιδιώκουμε να πιστοποιηθούμε σε όλο τον κόσμο. Όταν έχεις χειριστή (και το drone δεν κινείται αυτόνομα) έχεις τον περιορισμό ότι δεν μπορείς να πετάξεις πέρα από το οπτικό πεδίο, δηλαδή μιλάμε για εμβέλεια μέχρι 500 μέτρων».

Θέματα ασφαλείας και κοινή γνώμη

Βεβαίως, με όλη την πρόοδο της τεχνολογίας πάνω στα μη επανδρωμένα, αυτόνομα οχήματα, πολλοί έχουν αμφιβολίες ως προς κατά πόσον η χρήση τους είναι πραγματικά ασφαλής, καθώς είναι βαθιά ριζωμένη η αντίληψη πως ένας άνθρωπος χειριστής στο πηδάλιο, έστω και εξ αποστάσεως, είναι πιο ασφαλής επιλογή από ένα «αυτόματο», καθώς διατηρεί άνθρωπο στο «κύκλωμα», με δυνατότητα ταχείας αντίδρασης σε απρόσμενα περιστατικά. Ο κ. Ραπτόπουλος εκτιμά πως η κοινή γνώμη είναι πιο έτοιμη στις ΗΠΑ για ευρεία, καθημερινή χρήση των drones, «αλλά επειδή η χώρα είναι τεράστια και έχει πολύπλοκο εναέριο σύστημα, η FAA (Federal Aviation Administration- η αμερικανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) κινείται αναγκαστικά πιο αργά από ό,τι στην Ευρώπη.


«Όταν ένα όχημα είναι μη επανδρωμένο, πρέπει να φροντίσεις να μην αποτελεί απειλή στον εναέριο χώρο ή στο έδαφος. Έχουμε μια συγκεκριμένη ζώνη λειτουργίας, και επιπλέον έχουμε αισθητήρες που, αν διαπιστώσουν απόκλιση άνω των πέντε μέτρων από το σημείο της διαδρομής όπου πρέπει να είναι, ανοίγει αλεξίπτωτο. Αυτό είναι σημαντικό μέτρο προστασίας, επειδή ξέρεις πως δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί σε κομμάτι εναέριου χώρου που μπορείς να προκαλέσεις βλάβη σε άλλο εναέριο όχημα».


«Στο δεύτερο κομμάτι τώρα, το αλεξίπτωτο- το οποίο ανοίγει αυτόματα και αυτόνομα, με δικό του σύστημα και μπαταρία- θα επιβραδύνει το όχημα σε επίπεδο ταχύτητας που, εάν χτυπούσε σε κεφάλι, δεν θα προκαλούσε βλάβη. Με αυτό τον τρόπο “χτίζεις” το “safety case” όταν απευθύνεσαι σε μια υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας- επίσης, πρέπει να κινηθεί σε επίπεδο ποιότητας αντίστοιχο της λειτουργίας», αναφέρει ο κ. Ραπτόπουλος, προσθέτοντας πως στη Μatternet έχει επενδύσει και η Mercedes Benz, με στόχο τη συνεργασία για τον συνδυασμό των οχημάτων της με τα drones της Matternet, πχ σε αυτοκίνητα με βάσεις για drones.
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.