H μαγική ιστορία της DJI και το boom των drones την επερχόμενη τριετία…


Όταν ο κόσμος του “παραδοσιακού” imaging δυσανασχετεί και ασφυκτιά κάτω από το βάρος των πωλήσεων που φθίνουν, υπάρχει ένας μόνον παράπλευρος, νεόκοπος αλλά πολλά υποσχόμενος κλάδος με ακριβώς αντίθετη δυναμική. Η αγορά drone υπολογίζεται ότι θα …δεκαπλασιαστεί σε 4-5χρόνια. Eκεί που ξεκίνησε σαν εξειδικευμένο προϊόν για λίγους και όλοι αναρωτιόνταν αν θα μπορούσαν τα drone να σηκώνουν τις βαριές DSLR, τα drone ανέτρεψαν το σκηνικό με τις κινήσεις ρουά ματ της ηγετικής στο χώρο DJI.



Ας δούμε μαζί ποιά είναι η μυστηριώδης εταιρία με έδρα τη Shenzhen της Κίνας. Η πρωτοπόρος στον κλάδο των καταναλωτικών ηλεκτρονικών ακραιφνώς κινέζικη εταιρία που όπως σχολιάζει ο οικονομικός αναλυτής Ben Bajarin, αποτελεί μοναδικό παράδειγμα εταιρίας κινέζικων συμφερόντων που δημιούργησε και έχτισε ένα καινούριο προϊόν. To 1970 η Shenzhen, η τωρινή έδρα της DJI ήταν ένα απλό ψαροχώρι με λιγότερο από 40.000 κατοίκους. Σε λιγότερο από 50 χρόνια απέκτησε 15εκ. κατοίκους και έχει το τέταρτο στη σειρά κατά κεφαλήν εισόδημα από τις επαρχίες της Κϊνας. 

Η βιομηχανία των ηλεκτρονικών στήθηκε στην ελεύθερη ζώνη της Shenzhen στα μέσα της δεκαετίας του 1980 από τις ταϊβανέζικες εταιρίες Acer και Foxconn. Όμως οι κινέζοι γρήγορα έμαθαν να στήνουν δικές τους επιχειρήσεις: έτσι στην ευρύτερη περιοχή της Shenzhen στήθηκαν βιομηχανίες που σήμερα είναι γίγαντες όπως η ZTE με έτος ίδρυσης το 1985, η Huawei το 1987 και μετά η Skyworth κλπ. Μετά στην περιοχή ήλθαν και εγκαταστάθηκαν αμερικάνικες εταιρίες που ενθάρρυναν την καινοτομία όπως η Oculus και η Pebble όχι απλά για να συναρμολογήσουν αλλά για να εγκαθιδρύσουν ερευνητικά κέντρα. Έτσι την τελευταία δεκαετία η επαρχία αναδείχθηκε στο αντίστοιχο της καλιφορνέζικης Silicon Valley. Χαρακτηριστική είναι η ιστορία της DJI. Το 2006 o φαινομενικά μέτριος φοιτητής της μηχανολογίας Frank Wang είχε μανία με τα ελικόπτερα και την τηλεκατεύθυνση. 

Έτσι σκέφθηκε επιχειρηματικά όπως οι νέοι κινέζοι της περιοχής και ίδρυσε με ελάχιστο κεφάλαιο την εταιρία Da Jiang (στα κινέζικα σημαίνει χωρίς σύνορα) με την επεξήγηση Ιnnovations Science and Technology και αντικείμενο την κατασκευή εξαρτημάτων για συστήματα τηλεκατεύθυνσης. Η αγορά τότε αφορούσε λίγους ενθουσιώδεις χομπίστες με μεγάλα πορτοφόλια ή ειδικές ιπτάμενες κατασκευές για τον κινηματογράφο και το video, κυρίως για στούντιο του Hollywood και όπου υπήρχαν αρκετά υψηλοί προϋπολογισμοί. Σε πρώτη φάση, η DJI έφτιαχνε μόνον controller. Την πρώτη προσπάθεια στα drone, όπως τα γνωριζουμε σήμερα, έκανε η γαλλική εταιρία Parrot, στη CES του Las Vegas το 2010. Στην ίδια έκθεση ο Frank Wang έχοντας τα σχέδια στα χέρια του, αναζητούσε χρηματοδότες αλλά κανείς δεν του έδινε σημασία. 

Σήμερα ο νεαρός ακόμη πολυεκατομμυριούχος κινέζος “πολιορκείται” από venture capital που θέλουν να χρηματοδοτήσουν τη DJI με 20 δισ. δολ. Ο Wan όμως τους απήντησε ότι δεν χρειάζεται τα λεφτά, έχοντας κύκλο εργασιών φέτος 1.8 δισ. δολ εκτιμώμενη τρέχουσα αξία της εταιρίας 10δις και αναμενόμενες πωλήσεις 20 δις σε τρία ως τέσσερα χρόνια από σήμερα και χρηματοδότηση από παντού, με όποιους όρους θέλει ο ίδιος. Υπενθυμίζουμε ότι φέτος αγόρασε το 10-15% της Hasselblad και στη φετεινή Photokina είχε καταλάβει ένα μέρος του περιπτέρου της σουηδικής ιστορικής εταιρίας και δεν συγκαταλεγόταν με τα υπόλοιπα stand των drone, μαζί με το …λαό, στο Halle 9! Eπίσης δαπάνησε 9εκ. δολ. για να χρηματοδοτήσει τους αγώνες ρομποτικής τεχνολογίας Robomasters όπου φοιτητές πανεπιστημίων παρουσιάζουν τις ρομποτικές κατασκευές τους και ο Wang επιλέγει τους καλύτερους για το τημ του.

Ήδη απασχολεί 1500 ηλεκτρολόγους και μηχανολόγους μηχανικούς εκ των οποίων το 50% ασχολείται αποκλειστικά στο R&D. Το τμήμα είναι τόσο οργανωμένο ώστε μπορούν να υλοποιήσουν το πρωτότυπο μιας ιδέας σε λίγες μόνον ώρες….

Η DJI έχει το 50% της αγοράς καταναλωτικών drone στις ΗΠΑ έναντι μόλις 5% της δεύτερης Yuneec και το 70% της αγοράς “επαγγελματικών” drone. Tα τελευταία που έχουν και τα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, αποκτούν ολοένα περισσότερες εφαρμογές. Όχι μόνο ασφάλεια και επιτήρηση χώρων, κινηματογράφηση κτηρίων για ασφαλιστικούς ή μεσιτικούς οργανισμούς αλλά και πιο απίστευτες εφαρμογές όπως ένα drone κόστους 15.000 δολ. που χρησιμοποιείται για γεωργικούς ψεκασμούς υποκαθιστώντας τους πολύ πιο δαπανηρούς αεροψεκασμούς με ελικόπτερα ή αεροπλάνα.



Η επιτυχία της DJI αποτέλεσε πρόκληση για τον ανταγωνισμό και δεν είναι τυχαίο ότι το γάντι σήκωσε η GoPro, ο γίγαντας των actioncam. Ούτε είναι τυχαίο ότι όλοι οι κατασκευαστές actioncam (λέγε με Muvi, AEE κλπ.) ανεκοίνωσαν drone. Ούτε ότι η μάχη μεταφέρεται στα πτυσσόμενα mini drone που μπορούν να χωρέσουν σε μια τσάντα και έτσι να απευθυνούν σε ακόμη μεγαλύτερο κοινό. Ούτε ότι η DJI άφησε τη GoPro να λανσάρει το μικρό Karma με την αποσπώμενη ΗeroPro5 Black και ελάχιστες μόνον ημέρες μετά παρουσίασε το Mavic, το πρώτο πτυσσόμενο drone της DJI. Το μικρό αυτό θαύμα όμως δεν έχει αποκλειστική σχέση με τις μινιατούρες αλλά και την υψηλή τεχνολογία αφού ενσωματώνει το σύστημα αποφυγής εμποδίων τoυ Phantom 4, παρακολούθηση αντικειμένου, αυτόνομη προσγείωση και σταθεροποίηση σε εσωτερικούς χώρους χωρίς GPS για ν αναφέρουμε τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία.

Με την αγορά των drone σε φάση ιλιγγιώδους ανάπτυξης, το ερώτημα που τίθεται είναι προς ποιά κατεύθυνση θα κινηθεί. Θα καταφέρει να κρατηθεί σε upmarket επίπεδα που φλερτάρουν με τη τιμή οροφής των 1000δολ. όπως το Mavic Pro και το GoPro Karma ή θα περιοριστεί στο άλλο ψυχολογικό όριο των 500δολ. που εισηγείται το Yuneec Breeze, το μηχάνημα που η δραστήρια Yuneec ονομάζει selfie drone; Και σε ποιό βαθμό θα θελήσουν οι φωτογράφοι αλλά και όλοι όσοι σήμερα έχουν ένα hi end smartphone να αποκτήσουν μια ιπτάμενη φωτογραφική μηχανή; Πάντως, όλες οι γνώμες συγκλίνουν ότι η φωτογραφία και το video και όχι οι εμπορικές εφαρμογές (όπως η μεγαλόσχημη εξαγγελία της Amazon για παράδοση εμπορευμάτων με drone) αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις πίσω από την εκρηκτική ανάπτυξη των drone.


Ετικέτες ,
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.